Втори регионален семинар на членовете на Националната асоциация на ресурсните учители (НАРУ) се проведе в град Стара Загора на 28.04.2023 г. – дванадесет години след учредяването на Асоциацията там.

На семинара присъстваха членове на НАРУ от областите Кърджали, Хасково, Варна, Бургас, Смолян и Стара Загора. Приветствие отправиха д-р Калоян Дамянов, който е първият председател на Сдружението, г-жа Калина Христова – настоящ председател на УС и г-н Пламен Иванов, директор на РЦПППО – Стара Загора.

Бяха определени новите посоки за развитие на НАРУ: по-активни застъпнически дейности и повече  възможности за професионална мобилност на работещите с деца в допълнителната подкрепа за личностно развитие. Един от основните акценти през настоящата година ще бъде и изготвянето на детайлен анализ на приобщаващото образование с начертаване на стратегия за развитие.

Освен това, г-жа Мариана Банчева представи образователния инструментариум, създаден по проект STEAM4SEN – методически насоки и практически занятия, основани на проектно-базираното обучение и мултидисциплинарния подход. Проектът цели да се създадат условия за активно включване на ученици със специални образователни потребности в училищни STEAM дейности.

Представен беше и образователен инструментариум за развитие на социално–емоционални компетентности в ранна детска възраст, разработен по проект BE CHILD – „Изграждане на приобщаващо общество чрез подкрепа на ранно детско образование и грижа за развитие на социално-емоционални компетентности на деца в предучилищна възраст“.

Фокус на втората част на семинара беше дискусия по актуални въпроси в сферата на приобщаващото образование. Обсъдени бяха проблеми свързани с:

• прилагането на нормативната уредба;

• взаимодействието в ЕПЛР в детската градина/училището и с организацията на работа на място;

• взаимодействието с родителите;

• квалификация, методическа подкрепа, споделянето на ресурси.

Направени бяха предложения за промени в нормативната уредба, които могат да подобрят качеството на работата с децата и учениците със СОП, както и да помогнат за преодоляване на съществуващи проблеми в работата на ресурсните специалисти.