От 20 до 24 юли, 2016г, в хотел „Сейнт Джордж“ – Поморие, се проведе поредното издание на Школа за училищно приобщаване, организирана от Национална асоциация на ресурсните учители. Темата на събитието беше „Американският опит в помощ на приобщаващия учител“ със специален гост д-р Илейн Страдърс от САЩ.

Изпълнителният директор на НАРУ Лиляна Минкова официално откри школата, отправи приветствие към гостите и представи програмата. Благовеста Борчева – Началник-отдел „Достъп до образование и подкрепа на развитието“ в Министерство на образованието и науката също поздрави участниците, като обърна внимание на новия Стандарт за приобщаващо образование.

Специалният гост на Школа за училищно приобщаване – Илейн Страдърс от САЩ, предизвика голям интерес с първата част от представянето си. В презентацията си „Екипният подход в ерготерапията като инструмент на училищното приобщаване“ тя разказа за приложението на ерготерапията и как тя би могла да бъде използвана в българската образователна система. Илейн Страдърс представи успешни случаи на деца, срещащи трудности заради неадаптираната среда в училище. Според нея ресурсните и общообразователните специалисти трябва да използват ерготерапевтите като основни консултанти по отношение на адаптирането на училищната среда. Ерготерапията предоставя тези възможности, които са ограничени от специалната потребност, заяви още г-жа Страдърс. Във втората си презентация „Методът на сензорната интеграция в обучението“ Илейн Страдърс разказа и за значението на родителите в процеса на обучението. Според нея за да е успешно едно дете, то трябва да има щастливи родители, които да приемат позитивно предизвикателствата. В презентацията си „Интервенция в училищата базирана на сензорна интеграция“ Илейн Страдърс наблегна на значението на сензорната интеграция за успешната интеграция на учениците от аутистичния спектър. Тя заяви, че е много важно добрия терапевт да знае как да мотивира детето. Мотивацията е пътят към успешната терапия на сензорно-интегративната дисфункция, каза още д-р Страдърс

Във втория лекционен ден на Школа за училищно приобщаване, д-р Илейн Страдърс представи приложението на ерготерапията в различните възрастови периоди на детето. Според нея ранната интервенция дава много добра основа за успех на терапията в училищна възраст.

Д-р Александър Кръстев също бе един от лекторите на събитието. Той се включи с темата за професионалното изпепеляване. В първия му тренинг участниците в школата направиха упражнения, които имат за цел да определят нивата на работния стрес. Педагогическата работа е в челната тройка професии с високи нива на бърн-аут. Според д-р Кръстев полезни методи за превенция на работния стрес са работа с личните нагласи и отделяне на време за рефлексия върху ежедневните дейности. Той каза също, че професионалното изпепеляване е следствие от неправилно отношение към работата. Професията на учителя изисква много енергия и е изключително важно да можем да приоритизираме и да подреждаме задачите си по начин, който отговаря на нашите възможности и вътрешен ритъм.

Д-р Калоян Дамянов – Съветник на министъра на образованието и науката, представи на участниците новия Държавен стандарт за приобщаващо образование. Според д-р Дамянов подкрепата на процеса на приобщаващо образование е нова философия, която сама по себе си е една радикална промяна за българската образователна система. Личностната подкрепа, която се въвежда с новия закон, обединява усилията на МОН, МТСП, МЗ и други институции. Въвеждането й е сложен процес, който ще изисква време.

„Не можем да очакваме, че всичко ще работи перфектно още от сега. Главната ни цел е да стартираме новата система и да идентифицираме това, което има нужда от усъвършенстване. Важно е да отбележим, че в училищата вече ще се обособят нови групи, като например децата в риск.“ 
„С новия закон се обръща специално внимание на надарените деца. Те имат нужда от индивидуален план, когато учебната програма не отговаря на техните възможности“, заяви също д-р Дамянов.