Според изследване поръчано от Комисията за защита от дискриминация, около 80 процента от българските учители смятат, че материалът, който преподават, е неразбираем за учениците. На въпрос дали учебното съдържание отговаря на възрастовото развитие на децата само 18 процента от учителите отговарят, че са сигурни, че това е така, обясни в предаването „Кой говори“ по Дарик радио училищният психолог Иван Игов. Има неща в учебното съдържание, които просто не отговарят на възрастовото развитие на децата. Пишат се учебни програми, помагала, учебници и т. н., без авторите да разбират от детската психология, категоричен е Иван Игов. Над 30 процента от учителите, особено младите учители, смятат, че това, което преподават, наистина е прекалено сложно за децата и поради тази причина почти същият процент от учителите просто прескачат учебно съдържание. Те нямат друг избор, няма как да говорят за неща, които децата просто не разбират.
Иван Игов обясни още, че материалът по литература е най-неразбираем, следван от историята, физиката и химията. Най-големият проблем на средното образование обаче е, че не се отчитат индивидуалните способности на децата, което е един вид дискриминация, убеден е той.
НАРУ също счита, че е време да се разработят специални модули към всеки учебник в средното образование, адаптирани към деца със затруднение в обучението. НАРУ, може да предложи свои членове за част от екипи, които да разработят подобни приложения.
Според Цвета Бресничка от асоциация „Родители“ за много от родителите превеждането на учебното съдържание на децата им се е превърнало във второ работно място. На тях им се налага да преразказват на децата това, което е написано в учебниците, защото детето не го е разбрало. От една страна проблемът е в лошия стил на учебниците, от друга страна е в самото преподаване в класната стая. Друг проблем Цвета Бресничка вижда и в това, че учениците са натоварени със свръхизисквания във всички посоки.
В този аспект, НАРУ счита, че действително освен родителите и ресурсните учители са потърпевши, защото често биват принуждавани от ситуацията в училище да превръщат часовете по ресурсно подпомагане в занималня свързана с превод на учебното съдържание във вид подходящ за деца със специални образователни потребности.
НАРУ е готова, като професионална организация да участва активно във всякакви обсъждания по тези въпроси и ще бъде активен партньор при реформа в тази посока.