Димитър Иванчев, Национална асоциация на ресурсните учители 

Хелмут Генслер има 40 годишен опит като терапевт и треньор на деца с физически и други увреждания. Завършва специална педагогика в Университета във Върцбург. От 1985г. е специален учител в Училище „Хофгартен“ в Кобург, Германия. Има дългогодишен опит като обучител по въпросите на включващото образование, адаптиран спорт, повишаване на самочувствието на деца със специални потребности и превенция на депресията при деца с физически увреждания.

– Защо приехте предизвикателството да обучавате български специалисти по приобщаващо образование ?

– Аз работя с Ресурсен център – Враца по два проекта и чрез тях осъществих контакт с НАРУ.  Видях, че в България се работи на ниво и намерих хора, на които мога да бъда полезен, както и те на мен.

– Какви теми разгледахте по време на посещението си в Пампорово ?

– Сравних работата със специални деца в Бавария и Бългрия, представих общите ни допирни точни, разликите, малките и големите предизвикателства. Опитах да покажа полезни практики, които могат да бъдат приложени на българска територия.

– Какво ви направи впечатление в българските специалисти ? 

– Има много дейни ресурсни учители тук. Те са мотивирани да видят нови перспективи на работа. Беше огромно удоволствие за мен да работя с тях. 

– Какво е нивото на развитие на приобщаващото образование в Германия и какво според вас трябва да се доразвие там ? 

– Училищното приобщаване е различно в различните части на Германия. Аз мога да говоря за приобщаването в Бавария. Приобщаването зависи от училищата, които искат да правят приобщаване. Разбира се – и от ресурсните учители.

По отношение на Баварския закон  за образованието – има много видове включване, започвайки от специални училища и специалните класове. Има няколко други фактора, обуславящи училищното приобщаване при нас. Все още трябва да се доразвие образованието в университетите. Ние преподаваме твърде много теория и малко практика.

Предстои ни да усъвършенстваме селекцията на хората, които могат да работят с деца. В системата ни има специалисти, които работят с деца, но които нямат базисните качества да го правят. 

– Предоставяте ли обучения на родителски организации и бихте ли приели покана от други български организации ? 

– Разбира се

– Благодаря ви за това интервю

– И аз ви благодаря