НАРУ /Национална асоциациа на ресурсните учители/ вече официално има една годишна история.
Нeка си припомним как стана всичко?
Точно преди една година във Facebook с ресурсни учители и специалисти обсъждахме, че ни омръзна да не се съобразяват с нашето мнение. Стигнахме до извода, че само да си мрънкаме в социалните мрежи не бихме могли да защитим професионалните си принципи и виждане за развитие на системата за подкрепа на образованието за всички деца без значение на различието и затрудненията.
Тогава създадохме инициативен комитет и така стигнахме до учредително събрание. На събранието дойдоха 112 колеги от цялата страна и изразиха писменно своята воля НАРУ да БЪДЕ.
Какво се случи от тогава насам. Ами доста неща….
Първо ние доказахме, че сме сериозна организация и вече всеки в сферата е чувал за нас. Второ успяхме да изградим структури в почти цялата страна. И реалните ни членове са 900 ресурсни учители и специалисти, както и няколко родители.
НАРУ беше приета за член на IASE / International Association of Special Education/, а също така и в НМД /Национална мрежа за децата/.
НАРУ издава редовно свой Ресурсен бюлетин, достъпен за всички членове и приятели.
НАРУ спечели и първия си европейски проект “Приобщаване на младежите в училищата” по който три доброволки от Франция и Испания ще работят 10 месеца при нас.
НАРУ работи и по програма на Агенцията по заетостта по която две страхотни момичета- Поли и Еми ще работят при нас следващите месеци, като експерти проекти и програми.
НАРУ организира и няколко работни срещи във Велико Търново, София,Търговище и Стара Загора.
А сега малко и за нашите редовни сблъсъци:
НАРУ влезна в сериозен диалог на моменти и монолог с представители на Народното събрание и Министерство на образованието, младежта и науката /МОМН/ по повод така известния проект на Закон за предучилищно и училищно образование, който доби известност с огромния си размер и невъзможност да бъде прочетен на един дъх. 😉
Интересно се получи, защото това ни позволи да израстнем, като общност. Ние иницийрахме национална подписка, която за 5 дни успя да събере 33 000 подписа, които подкрепиха запазването на статута на ресурсните центрове.
Събирането на подписите и комуникацията между нас ни направи екип и жив организъм. Това ествено повлече и няколкото удара, които получихме от няколко персони и една проправителствена организация. Това обаче по-скоро беше рекламна кампания за нас и така ние се затвърдихме в общността, като фактор в сферата. В този смисъл ние сме благодарни на тези хора и организация, които ни “подкрепяха” през целия период. Дори на моменти и да считаха, че сме нещо като “организация на държавни служители”. Беше забавно.
НАРУ е едно богатство със своите различни хора. В нашата организация преди всичко членуват свободни хора и професионалисти, които са с различни политически виждания, от различни религии с различен социален статус, от малки и големи населени места, но обединени в едно-професионална грижа за децата със затруднения в общообразователната система, независимо как ще наричаме тези потребности за нас всички деца са специални и заслужават внимание.
НАРУ иска истинска реформа в сферата на ресурсното подпомагане, която да се случи с хората работещи в системата, а не въпреки тях. НАРУ заедно е солидарна с мнението на други организации да се предоставят услуги на НПО с капацитет в сферата в училищната грижа, но не приема “децентрализация” на ресурсните центрове на общински принцип, защото за нас това няма да е ефективно, а точно обратно ще лиши много деца и семейства от помощ.
НАРУ оценя за тази една година училищата в България, като неподготвени да предоставят самостоятелно качествена грижа за всички деца. Считаме, че подкрепата от ресурсните центрове и от НПО трябва да се разшири и променя според потребностите на общността и децата като цяло. Самите колеги- общообразователни учители, често споделят това.
НАРУ подкрепя проект: “Включващо обучение” на МОМН въпреки, че концепциите за Приобщаващо или включващо образование вече не са актуални за съвременната образователна теория в развития свят. В нормалните страни към които България се числи се приема, че всяко училище следва да е гъвкаво и оценява потребностите от подкрепа. С други думи приобщаването следва да е естeствена част от държавната политика в тази сфера, а не обект само на специални проекти.
Какво планираме до края на оставащите две години от мандата на този управителен съвет:
-Да засилим възможността за мобилност на нашите членове;
-Ще изградим сертификационна програма “Facebook Academy for Resource Teachers” която ще е отворена само за членове на НАРУ и след която ще получат специален сертификат за “Интерактивен ресурсен специалист” от НАРУ и IASE.
-Организиране на пътуващ семинар с участието на нашите доброволки от Франция и Испания в няколко града на страната;
-Застъпническа капания за това “Кой е ресурсният учител?”;
-Електронен регистър на специалистите с регистрация на наши членове и външни организации в сферата;
-Студентска и доброволческа програма;
НАРУ е отворена организация за всеки един човек споделящ мисията и вижданията на организацията.
Присъедини се, няма да скучаеш. Каузата си струва!
Ваш,
Калоян Дамянов
Председател на НАРУ