На 02.12.2020г. НАРУ проведе Онлайн конференция: „Реакции на училищните екипи при кризисна интервенция в резултат на последици от COVID-19“. Основни лектори бяха психолозите: Младен Владимиров, Христо Монов и Мариана Банчева.
Някои от акцентите: Младен Владимиров обърна внимание за необходимостта кризисната интервенция да се осъществява от подготвени специалисти. Понякога бидейки в самата ситуация може да се получи вид „емоционално заразяване“ и вместо да помогнат, пряко въвлечените специалисти могат да попречат на разрешаване на кризата. Излишна емоционалност трябва да се избягва в такава ситуация. Христо Монов представи резултати от международно изследване, според което хората, които са в състояние на стрес са 65% по-податливи на COVID-19 от останалите. Той запозна участниците с конкретни случаи на кризисна интервенция от 1999г. до днес. Специалистът наблегна на това, че от кризисните психолози винаги има свръх очаквания и затова е важно да излъчват спокойствие и в най-тежкия момент. Те трябва да могат да се поставят на мястото на хората, преживели събитието.
Засегнатите лица в кризата трябва да могат да се върнат колкото се може по-бързо към обичайните си дейности. Този принцип винаги работи. Кризисната интервенция не е психотерапия и не трябва да бъде такава.
Мариана Банчева направи обобщение на постъпилите предложения, които ще бъдат адресирани до Министерство на образованието и науката и са свързани с необходимостта от допълнителни обучения на училищните психолози за работа в условията на криза, както и предложения за ясно структуриране на професионалните отговорности в такава ситуация на педагогическите съветници, училищните психолози и необходимостта от училищни консултанти.
Поради големия интерес към онлайн конференцията на НАРУ планираме следващи такива събития по актуални теми в образователната сфера.