ПОЗИЦИЯ
На Национална асоциация на ресурсните учители (НАРУ) относно проект на Закон за народната просвета, внесен от г-н Валери Жаблянов и група народни представители.
НАРУ е най-голямата неправителствена организация на специалисти, работещи в сферата на децата със специални образователни потребности. В този смисъл ние с особена бдителност следим всички проекти на промени насочени към децата със специални образователни потребности и възможностите за тяхното образователно включване.
В тази посока, въпреки кратките срокове, се запознахме подробно с проект на Закон за народната просвета, внесен от г-н Валери Жаблянов и група народни представители.
Веднага трябва да отбележим, че сме приятно изненадани от ситуирането и регулирането на центровете за ресурсно подпомагане като държавна отговорност и осигуряване на възможност за всички деца със специални образователни потребности да получават сигурни гаранции за тяхното подпомагане и подкрепа. Това съвпада с нашата позиция по тази тема, която сме изразили и по проекта на закон на г-жа Милена Дамянова, където за съжаление този въпрос беше подминат и не се подплати със сигурен държавен ангажимент към ресурсните центрове като специализирани обслужващи звена.
Друга позитивна мярка в закона е възможносгта за осигуряване на помощник-учители за някои деца със специални образоваелни потребности. За съжаление много често има объркване от страна на родители, учители, а и политици за разликата между ресурсни и помощник учители. Тази част може да се доразвие със съответните регламенти в стандарта по включващо обучение.
Доста последователно вносителите предлагат и интегрираното обучение да бъде заменено с термина “включващо обучение”. Това всъщност е и предложение, което осигурява градивност на вече започналите от няколко години усилия на Министерство на образованието и науката, което реализира пилотен проект “Включващо обучение” в цялата страна по ОПРЧР. С това се осигурява системност и приемственост на вече заложените инвестиции в тази посока.
Не можем да подминем и това, че след толкова години обсъждания, помощните училища вече са регламентирани като специални училища, каквито реално са те и каквито има във всички европейски страни. Необходимо е да се обезпечят и гаранция за тяхното реформиране.
Като препоръки обаче държим да насочим вниманието на вносителите към два важни въпроса:
1. Предлагаме екипът за включващо обучение към Регионалните инспекторати по образованието (РИО) да се ситуира в регионалните ресурсни центрове, които така или иначе в цялата страна реално осигуряват специалистите в тези екипи. РИО е държавна администрация и няма капацитет за директна оценка и работа с всички деца и ученици със специални образователни потребности. РИО може да поеме по-скоро контролни и проверяващи функции на тези екипи и тяхната дейност.
2. Необходимо е да се преосмисли дали наличието на медицински документ е необходим за всички деца със специални образователни потребности, тъй като съществуват определени обучителни затруднения, които не са медицинско състояние. Освен това включващото обучение е насочено към всички деца и ученици, а не само към тези със специални образователни потребности.
В заключение бихме искали да призовем народните представители – вносители и на двата проекта на закон за средното образование да се опитат да акумулират добрите и градивни постижения и на двата проекта. Особено държим да се осигури ясна гаранция центровете за ресурсно подпомагане да останат неотменна държавна отговорност, което не спира възможността и други центрове, както и училищата и детските градини, също да имат възможност за осигуряване на допълнителна образователна подкрепа.
С уважение,
Калоян Дамянов – Председател
Калина Христова- Зам.Председател
Стоян Павлов- Секретар