Днес, 25.02.2013г. се проведе поредната сесията от нашето онлайн обучение по приобщаване в образованието. Тази сесия беше на тема: „Приобщаването не свършва в класната стая“ с инструктор Калина Христова, Зам.-Председател на НАРУ. В идеалния вариант приобщаването на децата със специални потребности би трябвало да се случва на всички нива от училищния живот – и в класната стая, и извън нея. Въпреки това, в зависимост от изискванията на учебната програма, опита на учителия и философията на училището, възможностите за приобщаване може да не се случат в класната стая. Ако детето със специални потребности е изправено пред такава ситуация, то остават други сфери от училищната общност, където включващите възможности могат да съществуват. Разбира се, всичко това би могло да се случи с желанието на училищния персонал и родителите. Все още много училища се учат на начини, по които приобщаването може и би трябвало да се случва.Някои от тези възможности бяха разгледнани в обучителната сесия: клубовете по интереси, музикални групи, спортни отбори, помощници в библиотеката, училищни пиеси, училищен вестник и радио и т.н
Ето някои и запомнящите се мнения в обучението:
Красимира Георгиева: От опита, който имам като ресурсен учител мога да споделя,че за да бъде приобщено детето със специални потребности е необходима екипна работа в една посока от всички, които работят с детето:директор, учител, ресурсен учител,педагогически съветник, логопед, дори и обслужващ персонал. Имам наблюдение,че ако всички тези участници в процеса се отнасят позитивно и отговорно към идеята за приобщаване,детето се чувства добре и има положителни резултати.
Весела Павлова: Много често за възможностите на нашите деца се съди само по възможностите им в образователния процес, а една голяма част от тях могат да проявят неподозирано големи и ценни възможности извън него.Всяко дете има нужда от ситуацията, която да го показва в добра светлина и смятам, че наш основен ангажимент е да я открием и предоставим за него.
Илона Томова: Не е много трудно да се съобрази точната роля на детето със специални потребности в общата изява, да се изиска съдействие от ресурсния учител, от останалите специалисти, но е необходим синхрон и гъвкавост в екипа
Ирина Гогова: Перфектната изява и перфектния режисиран учебен час наистина са порочна практика. Добре , че имаме колеги, които вече не казват: „Ще имам посещение – вземи го.“ , а питат „Какво да работи детето в този час, какво ще е най-удачно да му дам?“
Албенка Игнатова: Основна цел на училището е да приобщи учениците.Съвременното училище трябва да е привликателно. В него децата трябва да се чувстват уверени и спокойни.
НАРУ продължава своето обучение и през месец март.