Висококачествените системи за приобщаващо образование не само подкрепят академичните постижения, но и насърчават пълното личностно и социално развитие на обучаващите се. Като е подчертано в последната Резолюция на Съвета на образованието и обучението врамките на “Европейски Семестър”, образованието е важно, както за бъдещото сигурно развитие, конкурентноспособността и заетостта, също така и за развитието на ключовите компетентности. Системите на приобщаващо образование ни предоставят възможността за по-доброто сътрудничество между нашите разнообразни общества. В същото време позволява на всички, които се обучават да развият своите индивидуалност, таланти и креативност, както и пълноценно участие в обществото. 

Въпреки ползите от приобщаващото образование, достъпът до общообразователната система все още е затруднен за много ученици с увреждания, включително и тези с интелектуални затруднения.

Чрез обширно проучване на състоянието на приобщаващото образование в Европа, проектът „Разпространение на позитивни нагласи и базирана на доказателства политика за приобщаващо образование IE+“/програма Еразъм +, посочва редица често срещани бариери, които възпрепятстват реализирането на приобщаващото образование.

Тези бариери включват: широко разпространение на лоши нагласи спрямо хората с увреждане и тяхното приобщаване; запазване на медицинския модел към уврежданията; продължаването на две успоредни образователни реалности (общообразователни училища и специализирани институции); липсата на категорични данни, които да съблюдават процеса на приобщаване.

Докато образованието е в компетенциите на държавите членки на ЕС, чрез своите инициативи и програми за финансиране, ЕС играе ключова роля в подкрепата на реализацията на приобщаващото образование в Европа.

Политическият онлайн дебат : „Приобщаващото образование: Каква е ролята на ЕС по пътя напред?“, организиран от партньорите по проекта на 08.06.2020 от 15:00 часа, ще събере представители на европейските институции, гражданското общество и тези, които работят в сферата на образованието, за да обсъдят пътя на приобщаващото образование напред и как приобщаващото образование може да стане една реалност за всички обучаващи се в Европа.

Организатор на дебата е координаторът по проекта- „Европейската асоциация на доставчиците на услуги за хора с увреждания“ – ЕАSPD, Белгия, заедно с партньори: НАРУ/България, Inclusive Europe/Белгия, University of Salamanca’s Institute on Community Integration (INICO)/Испания, C.E.C.D. Mira Sintra/ Португалия,  Kentro Koinonikis Frontidas Atomon Me Noitiki Ysterisi (ESTIA)/Гърция, Ghent University/Белгия.

Цели на дебата:

  •          Да се сподели национален опит на приобщаващото образование;
  •          Да се обсъди пътят напред към приобщаване с всички заинтересовани страни;
  •          Да се споделят препоръки на проект „Разпространение на позитивни нагласи и базирана на доказателства политика за приобщаващо образование IE+“ за политиците от ЕС

Ако искате да научите повече по темата и да вземете отношение,може да се регистрирате за участие  тук.

След регистрация, ще получите на посочения от Вас имейл, линк с инструкции за присъединяване към зум срещата на 08.06.2020 , която ще продължи не повече от час и полувина.

Програма на дебата може да изтеглите тук.