В Пампорово от 7-ми до 10-ти януари се проведе първата по рода си Школа за училищно приобщаване, която бе организирана от Национална асоциация на ресурсните учители (НАРУ). Събитието премина под голям интерес и събра над 70 специалисти в сферата на приобщаващото образование, включително представители на Министерството на образованието и науката и Регионалните инспекторати по образованието от цялата страна.
През цялото време на събитието бяха извеждани ключови предложения свързани с образователната реформа, които ще бъдат предложени на вниманието на Министерство на образованието и науката. Част от предложенията са свързани с профилите на ресурсните учители и психолозите, дейността на помощник учителите и необходимостта от методическа помощ при въвеждането на приобщаващо образование в новия закон за предучилищно и училищно образование.
По време на своето изказване Калоян Дамянов – Председател на НАРУ, заяви, че подходите, които се прилагат спрямо децата със специални образователни потребности трябва да бъдат радикално променени, ако искаме да постигнем приобщаване на тези деца в българските училища. Според Дамянов, българските учители все още не са подготвени за работа с деца с различен спектър възможности в една класна стая и това е процес, който трябва всички заедно да извървим.
Анет Маринова определи подкрепата, която ще предоставят новите регионални центрове като динамична и фундаментална. Тя не трябва придружава детето само в училище, а да се случва навсякъде. Ролята на ресурсния учител в РЦППО е новаторска и ключова, заяви още г-жа Маринова.
Специален гост на Школа 2016 бе международният лектор по въпросите на приобщаващото образоние Хелмут Генслер от училището в Кобург, Германия. Той пристигна в България по покана на НАРУ. Според него Европа има голям напредък в интегрирането на средата за деца с увреждания. По време на школата той представи особеностите на баварската система на ресурсно подпомагане. Голям интерес предизвика симулацията му на физически увреждания и различните практически демонстрации, които направи за българските специалисти.
Вторият ден от Школа 2016 откри Калина Христова от НАРУ с презентация за методическата дейност на новите регионални центрове. Тя обърна внимание и на нуждата на училищата и детските градини от умения за изграждане на приобщаващата среда и от повече методи за работа с деца с различни затруднения. Правилната и навременна методическа подкрепа е от голямо значение за работата на добрия ресурсен специалист, както и на общообразователния учител, подчерта Калина Христова.
Един от най-атрактивните обучители на НАРУ – д-р Александър Кръстев предизвика динамична дискусия с представянето си. Той подчерта колко е важно да поемем отговорността за образованието на децата със и без специални потребности, защото тя е наша отговорност. Високата степен на академизиране на образованието натоварва децата. Според д-р Кръстев неуспехите им да отговорят на изискванията на системата всъщност представляват саботаж на самата система.
Стоян Павлов направи демонстрация на помощни средства за ученици със зрителни и слухови нарушения. Ние не можем да създадем изолирана среда за тези деца. Това, което се иска от нас е в съществуващата среда да създадем възможности за изява. Помощните средства дават такива възможности, заяви Стоян Павлов.
Сензорният терапевт Анна Иванова и ерготерапевтът Петър Лазаров от екипа на сензорната зала в Ресурсен център София – град представиха значението на сензорната интеграция и ерготерапията за приобщаването на децата със сензорна дисфункция в училище.През различните дискусионни панели участниците работиха по групи, от които бяха изведени важни за образователната реформа предложения. НАРУ се ангажира да предостави тези предложения на отговорните за образователните политики лица.
Симулацията на физически увреждания от Хелмут Генслер предизвика голям интерес сред специалистите в Школа 2016. Заедно с Калина Христова в общия си уъркшоп двамата показаха и възможности за различни форми на подкрепа в новите РЦППО. Другите две групи бяха водени от д-р Алексанър Кръстев, който представи методи за преодоляване на работния стрес и Стоян Павлов, който занима участниците с различните форми на подкрепа и терапия, който ще се предоставят в РЦППО.