И тази учебна година вече много класове учат от разстояние, в електронна среда. Ето някои идеи за това как да направим виртуалната класна стая приобщаваща, за да успеем пълноценно да отговорим на потребностите на всички деца и да включим всички в учебните дейности.
Колкото и трудно да ви се струва, учителите наистина могат да създадат приобщаваща учебна среда, без учениците да присъстват физически в класната стая.
Използвайки стратегии и дейности, базирани на изследователски подход, учителите могат да изградят онлайн приобщаваща среда, която включва ученици с голямо разнообразие от способности и интереси. Има техники на преподаване, които могат да улеснят включването. По този начин ученикът не само ще присъства в ежедневните уроци, но и ще бъде активен участник.
Най-важното е, учениците да получат възможности да развиват своите социални, емоционални, физически и интелектуални способности.
В тази статия авторът изброява 10 лесни начина учителите да направят своята виртуална класна стая приобщаваща за всички ученици, независимо от способностите им:
Всичко за мен! Тази традиционна дейност в началото на годината не трябва да се изоставя само защото часовете са онлайн. Използвайте тази дейност (чрез анкета, въпросници или като проект), за да разберете какво харесва или не харесва ученикът, как предпочита да учи, любими учебни предмети и др. Колкото повече информация съберете, толкова по-лесно ще можете да планирате бъдещи уроци и дейности.
Създаване на рамка за извършване на онлайн дейности. Въпреки че дейностите се изпълняват онлайн, важно е учениците да знаят какво да очакват. Освен това всички ученици трябва да разберат какво се иска от тях. Например, те трябва да се научат как по подходящ начин, онлайн, да отговарят на инструкциите. Учителят може да ги накара да използват емотикони, сигнал с ръка или да отговорят в полето за чат в зависимост от урока.
Установяване на правила за работа. Уверете се, че процедурите във вашата виртуална класна стая са ясно определени. Рутинните дейности осигуряват предвидимост и сигурност, освен че помагат на учениците да развият уменията си като изпълнители. Например, създайте процедури за влизане и излизане от час, предаване на домашни работи, почивки, отиване до тоалетна по време на обучението. Можете да направите предварително контролен списък на процедурите.
Измислете мото на класа. Създаването на девиз на класа е чудесен начин да развиете позитивна общностна култура на класа. Това ще помогне за изграждането на добри отношения, самочувствие и ще постави обща цел. Обсъдете (например чрез метода „мозъчна атака“) заедно с класа си мото, на което Вие и Вашите ученици можете да се позовавате по различно време в учебния ден и/или година.
Сутрешна среща. Тази дейност може да бъде също толкова ефективна онлайн, колкото и във физическата класна стая. Отделете малко време в началото на учебния ден, за да посрещнете учениците в час, да очертаете графика за деня, да направите важни съобщения и да попитате учениците как се справят.
Кой съм аз? Сега, повече от всякога, нашите ученици имат нужда да се свързват едни с други. Социалното дистанциране и самоизолацията през последните месеци силно ограничиха времето, през което учениците взаимодействаха помежду си. Не забравяйте да отделите време през деня, за да могат учениците да общуват и да изграждат отношения помежду си. Игри като „Познай кой“ са добър начин да „размразите ледовете“, което позволява на учениците да споделят информация за себе си, или можете да им подадете откъслечна информация, по която те да познаят за кой ученик става въпрос. Шаблони „Кой съм аз“ могат да бъдат направени за всеки ученик и за различни класове.
Табло на личните цели. Заради виртуалното обучение вероятно много училищни традиции и събития ще бъдат променени. За много ученици тези дейности са „ориентири“ за напредъка през учебната година. Те са свързани с важни дати, състезания, ваканции, както и с края на учебната година. За да компенсирате липсата на токива събития, помолете учениците да зададат свои собствени критерии за успех, независимо дали са академични, физически или лични. Например, даден ученик може да си постави за цел да завърши проект или да придобие ново умение до пролетната ваканция.
Игра „Замръзни“. Не всички ученици ще могат да стоят и да внимават пред екрана на устройството дълго време. Не забравяйте да правите почивки, които да карат учениците да се движат и да поддържат мозъка си ангажиран с ученето. Една обикновена игра, като например, „Замръзни“, ще даде време на всички деца да се раздвижат. Просто помолете учениците да спрат това, което правят, и да раздвижат тялото си по някакъв начин (да танцуват, да скачат, да се поклащат и т.н.). Веднага щом изречете думата „Замръзване“, те трябва незабавно да спрат (без значение в каква позиция са). Не забравяйте да обясните дейността, преди да я направите за първи път и я повторете няколко пъти, за да разберат учениците как работи играта.
Хайде да обядваме. Изграждането на връзки с нашите ученици онлайн е също толкова важно, колкото и във физическата стая. Учениците чувстват необходимост да се намират в безопасна, топла и приветлива среда. В замяна учителите имат възможност да опознаят интересите, талантите и предизвикателствата, които могат да им поднесат техните ученици. Разделете класа на групи и ги поканете на онлайн обяд, за да ги опознаете по-добре.
Не е лошо да допускаш грешки. Докато учениците се приспособяват към начина на обучение, учителите могат да създадат безопасно онлайн пространство, където учениците да се упражняват и, ако трябва, да допускат грешки. В тази дейност учениците превръщат „грешките“ в шедьоври (например петно от боя на белия лист). Като използват рисунка, създадена от учителя, учениците могат да работят заедно или независимо един от друг, за да превърнат своята/на учителя „грешка“ в рисунка. След това учениците могат да споделят своите произведения на изкуството и да обсъдят колко често грешките, които допускаме, могат да се превърнат в нещо красиво и полезно.
Източник:
http://www.theinclusiveclass.com/2020/08/10-easy-ways-to-create-inclusive.html