Статията се публикува със съкращения!
Приобщаващите класни стаи започват да се срещат все по-често в нашите училища. Вече има по-голям брой ученици с увреждания, които получават образованието си там. Преминаването на ученици с увреждания в общообразователното училище изисква внимателно планиране. Преди тези ученици да бъдат приети в приобщаващата класна стая, трябва да бъдат обучени учителите, да се осигури подходящата подкрепа за учениците, съответните ресурси, персонал и индивидуално ориентирана образователна програма.
Важно е също да обърнете внимание на факта, че не само детето с увреждания никога не е участвало в приобщаваща класна стая, но същото се отнася и за неговите връстници. Учениците в общообразователния клас може да изпитват любопитство и даже безпокойство по отношение на възникващата ситуация и да имат погрешни представи за учениците с увреждания.
Ето няколко съвета, които да улеснят плавния преход на учениците с увреждания към приобщаващата класна стая. Тези съвети са полезни и за подготовката на учениците от общото образование за техния нов съученик/чка:
1. Установете основни принципи
Установете общите принципи за ученици със и без увреждания чрез дискусии в клас, с дискутиране на книги, филми или с гост-лектор. На първо място научете учениците, че:
• Всеки иска да бъде включен в групата;
• Всеки е различен;
• Всеки има силни и слаби страни.
2. Нека всеки ученик да може да споделя
Дайте възможност на всички ученици да говорят за себе си, за своите силни страни и интереси. Позволете на другите да задават въпроси, но планирайте и насочете въпросите предварително.
3. Разбийте митовете
Разбийте митовете и недоразуменията относно учениците с увреждания. Най-важното:
• Някои увреждания можете да видите, а други не;
• Физическото увреждане не определя интелигентността на човек;
• Поставяйте хората с увреждания на първо място.
4. Посрещнете предизвикателствата
Разгледайте специфични проблеми, които имат учениците и могат да се отразят на взаимоотношенията в класа, за да могат учениците да си взаимодействат и да се учат един от друг. Например, ако един ученик има алергия към фъстъци, поканете медицинска сестра да говори за алергии и колко е важно да държите фъстъчените продукти извън класната стая. Ако ученикът с увреждания комуникира с iPad, накарайте ученика (родител и/или парапрофесионалист) да демонстрира как се използва устройството.
5. Говорете за хората с увреждания, които познаваме
Всички ние ще живеем, пазаруваме, шофираме и може да работим до човек с увреждане в даден момент от живота си.
6. Открийте известни хора
Идентифицирайте известни хора с увреждания и подчертайте техния принос към обществото.
7. Проведете часове, в които да представите темата за хората с увреждания
Дайте възможност на учениците да разберат по-добре хората с увреждания, като проведете специални уроци, за да ги информирате по-добре.
8. Изградете позитивни нагласи в класната стая
Създайте и поддържайте позитивни нагласи в класната стая през цялата учебна година. Насърчавайте взаимно уважение, използване на подходящ език и проактивни социални умения.
Не забравяйте, че тази култура на общуване трябва да се използва при обсъждане на нуждите на ученика с увреждания с останалите. Разговорът с ученика преди някоя от горните стратегии да бъде приложена може да определи до колко удобно ще бъде за него да споделя информация за своите увреждания. Споделянето на информация няма за цел да извади ученика с увреждания „на показ“, а да помогне на другите да разберат от какво се нуждае той, за да се включи и да се учи в класната стая.
Източник: http://www.theinclusiveclass.com/