СТАНОВИЩЕ
на Национална Асоциация на Ресурсните Учители
относно общественото обсъждане на проект на Закон за предучилищно и училищно образование
Национална Асоциация на Ресурсните Учители /НАРУ/ адмирира заявеното желание на Министерство на образованието, младежта и науката да установи и регламентира приобщаването на всички деца в общообразователната среда в България. Този стремеж е основополагащ за НАРУ и по тази линия ние сме активен партньор, както на правителствените, така и на гражданските усилия в нашата страна в тази посока. Това е и основната цел на Международната асоциация по специално образование, чийто представител за нашата страна сме ние.
В същото време трябва да подчертаем и несъгласието си с някои текстовете на предлагания проект. Считаме, че нашите предложения могат да подпомогнат и гарантират устойчивата промяна в българското образование.
На първо място ние сме убедени от необходимостта училищните екипи за личностно развитие и подкрепа да включват специализирана помощ в оценяването на различните образователни потребности. Ресурсните учители и останалите специалисти, които предоставят ресурсно подпомагане са част от тези екипи, и присъствието им в тях е от особена важно значение, за да се гарантира възможността за независима експертна оценка и адаптиране на учебните програми за децата със специални образователни потребности.
Силно притеснително е, че настоящият проект предвижда това оценяване да се случва само от назначения от училищните директори екип, който нито е независим в своята работа, нито пък има гаранции, че в него ще се назначат специалисти в сферата на оценяването и обучението на деца и ученици със специални образователни потребности.
Според нас съществува реален риск на много места в страната да не бъдат назначени реално такива екипи, а да се използва наличния човешки и експертен ресурс в училищата, който, както беше оценено и от Доклад на Национална мрежа за децата, е изключително нисък.
Неразбираемо е за нас, защо след като в продължение на близо 6 години бяха изградени добри методични и образователни структури по предложение на Европейската комисия в предприсъединителния период на европейска интеграция, а именно ресурсните центрове за подпомагане на интегрираното обучение, сега трябва да се преструктурират в общински сруктури, без да се отрази и оцени ресурса на общинските администрации да предоставят такива услуги в цялата страна. Не е взет в предвид факта, че тези центрове функционират и имат капацитет, не на общинско, а на регионално ниво. Убедени сме, че трябва да се сложи край на експериментите в системата на средното образование и да започне прилагането на устойчиви решения.
Цялото становище, може да изтеглите от тук.