Национална асоциация на ресурсните учители (НАРУ) съвместно с Ресурсен център-Варна организира приложна конференция с британско участие на тема: „Приобщаване в образованието-философия и практика“ на 28-29.04.2015г. в х-л „Черно море“ гр.Варна.
Конференцията е организирана в подкрепа на реформите свързани с преминаването към приобщаващо образование и предстоящите нормативни промени. Като основен лектор  участва г-жа Елизабет Харис, международен консултант и главен ресурсен учител в Tollgate Primary School, Лондон

По време на срещата бяха споделни много ценни моменти от практиката на г-жа Харис, които бихме искали да споделим в по-широка аудитория и поради това споделяме:

„Външната обективна оценка на специалните образователни потребности е в основата на системата за приобщаващо образование в Англия. Това което искате да направите в България с регионалните центрове е в правилната посока и съответства на социалния модел, когато никое училище не може и не трябва да изключва учениците“

„Новото при работата ни с различните деца е еклектичният подход, при който ресурсният специалист не се придържа изцяло към едни и същи парадигми или заключения, а взема предвид различни теории. Използваме елементи от приложния и поведенческия подход, както и елементи от метода PECS, при който учениците се обучават на базата на картинки. При друг актуален подход съчетаваме социалното общуване и емоционалното регулиране в естествена среда.“

„Би било истински подарък за едно дете с аутизъм да го накарате да се наслаждава на вашето присъствие“.

„За хората с аутизъм предметите и хората са едно и също нещо. Често казвам на моя персонал „Помнете – за децата с аутизъм специалиста е просто една маса. Той може да бъде хубава маса или лоша маса. Терапевтът трябва да е маса, която децата с аутизъм харесват. Това зависи от неговия професионализъм“.

„Има нарастване на броя на диагностицираните с аутизъм в световен мащаб. Причината е, че хората с по-слаба степен на аутизъм преди не са били диагностицирани точно“.

„Ако не поемаме рискове в приобщаващото образование, никога нищо няма да свършим“

„Не в възможно средата да бъде напълно достъпна за хора с аутизъм. Те трябва да се приспособят. Трябва да има гъвкав подход към средата в залите за работа“.

„Ресурсите, които използваме за работата с деца със СОП вдъхновяват и децата с нормално развитие и им дават допълнителни възможности за обучение“

„В Англия прилагаме локационно и функционално включване – децата със СОП са на едно място с всички и работят по едни и същи теми.“

„Разглеждаме децата със СОП през призмата на два модела – медицински и социален. Медицинският модел разглежда децата като хора с диагноза, на които трябва да бъде приложено лечение. Социалният модел разглежда детето като личност. Ако използваме медицинския модел, обществото не еволюира, докато социалния модел води след себе си развитие“.

„България вече е положила основите на приобщавщото образование. То се гради на философия, която вие вече имате“

НАРУ изказва благодарност на Лумос-България за съдействието при осъществяване на контакт с г-жа Елизабет Харис