Във втората сесия на организирания от НАРУ online курс за членове на организацията : „Приобщаване в образованието“ на 02.02.2013г. разгледахме темата: „Адаптирането на учебната програма в образователното включване“. Адаптираната учебна програма и адаптираното оценяване често ще вървят ръка за ръка, тъй като е нужно да има различна схема на оценяване за ученици, които попълват адаптирани материали. По същия начин, важно е да се направи така, че учениците със специални потребности и ресурсните учители да разбират целта на адаптациите и че на място има осигурени подходящи материали в обучението за ученици с увреждания. Без подходящи материали в обучението, оценките на учениците не могат да се разглеждат като справедливо и точно представяне на това, което ученикът е научил. Накратко, наличието на подходяща учебна програма със смислени адаптации и подкрепа е от съществено значение за учениците със специални образователни потребности.
Ето и някои интересни мнения на участници в курса:
Красимира Георгиева:Мисля,че ще е добре,ако в учебниците във всеки урок са подадени задачи и упражнения по съответната тема,например в поле с друг цвят,които са адаптирани за учениците със специални образователни потребности.Същото може да се направи и за напредналите ученици.Така всички ученици ще работят по урока според възможностите си.А учителите ще бъдат улеснени и няма да се чудят как да работят с „различните“ деца.
Стефан Стефанов:Адаптираната програма за всяко едно дете е индивидуална и тя дава посоката на обучение на ученика със специални потребности. Ако има съответната литература /учебници/, с урок и упражнение – би било добре, но това за съжаление не е възможно именно защото ученикът със специални потребности не може да бъде „уеднаквен“. Всеки ученик със специални образователни потребности е строго индивидуален и всяка литература по въпроса би била в помощ на ресурсния и на общообразователния учител, както и всяко мнение от практиката на колегите с по-дългогодишен опит.
София Воденичарова:Много ми хареса термина „Заместваща /функционална програма“ и мисля, че при голяма част от децата , с които работим тряба да се изготвя точно такава програма – за изграждане на социални умения или за усвояване на учебен материал , които е съвсем елементарен. И сега има ученици 10-11 клас, които на този етап от обучението си усвояват пр. таблицата за умножение и много трудно успяваме да убедим колегите общообразователни учители, че на тези ученици ще пишем отлична оценка, ако сами са написали в тетрадките си вярно таблицата за умножение с 4 примерно.И не на последно място за да постигнем резултати при обучението на децата със специални потребности е задължително използването на много, много нагледни средства , дидактични материали както и практическо приложение на това, което искаме да постигнем. По – добре да отидем с детето да измием ръцете на чешмата , вместо 15 минути да се мъчим да насочим вниманието му в картинката пред него , на която друго дете мие ръцете си.
Илона Томова:Говорейки за адаптирани учебни материали, учебни програми ,учебни помагала със сигурност при учениците със специални потребности би трябвало да се цели отдалечаване от академичния характер на обучението и превръщането му в компетенция, придобита по най-прекия и достъпен начин за всеки ученик (респ. дете), в зависимост от неговия темп и начин на усвояване . Поради тази причина, не бих си представила универсалност в процеса на адаптиране.
Аз например, работя с три момчета в първи клас (в различни класове), чието състояние е разстройство от аутистичния спектър. Повярвайте ми, с всеки от тях работя по различен начин, с различни дидактични материали и т.н.
Живка Димитрова:Лесно се намират материали за малки деца. С повече усилия се адаптират материали за големи ученици. Най- големи затруднения обаче срещам в случаи, когато ученикът по документи покрива ДОИ, а в действителност знанията и уменията му са на много по- ниско ниво. Понякога това е по желание на родителите, а понякога- на учителите. Родителите искат децата им да завършат с диплома, осигуряваща им възможности като на останалите. Учителите се срахуват, че бумащи-ната ще се увеличи. Добре би било МОНМ да разработи програми за до XII клас за ученици, които не покриват минимума, но могат да усвоят някакви академични знания и други програми, за ученици, с които ще се работи основно за социални умения и умения за самообслужване. Добре е професионалните гимназии също да разполагат с такива програми, съобразени със съответните професии.