На 26/10/2017 г. в София се състоя кръгла маса на тема: „Приобщаващото образование и жестовият език в България“, организирана от Националната асоциация на ресурсните учители (НАРУ) и фондация „Заслушай се“. Форумът беше организиран с цел да се обърне внимание на проблемите, с които се сблъскват децата и учениците със слухови затруднения и мястото на жестовия език в процеса на обучението.

            Кръглата маса беше открита от Калоян Дамянов, директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование София-град, който направи презентация на тема „Приобщавашото образование и децата със слухови затруднения“. В презентацията си, г-н Дамянов обърна внимание на видовете подкрепа на личностно развитие при деца и ученици с нарушен слух, както и различните видове специалисти (ресурсни учители, психолози, логопеди, слухово-речеви рехабилитатори, помощник на учителя, координатори), които могат да оказват подкрепа при обучителния процес. Kалоян Дамянов подчерта, че трябва да се изгради много добра подкрепяща среда в детските градини и училищата, за да може процесът на образование да бъде успешен.

            Форумът продължи с презентацията на Таня Лесева, която акцентира на стратегиите на работа с деца и ученици с увреден слух, като наблегна,че преди всичко трябва да се направи точна оценка на степеннта на слухово увреждане, след което да се търси правилната стратегия за работа. Доц. Неда Балканска от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ се фокусира върху алтернативни средства и форми в процеса на обучение на деца със затруднен слух и важността от жестов език, който да съпътства този процес.

            Във втовия панел на кръглата маса д-р Славина Лозанова направи презентация на тема: „Жестовият език и мануалната комуникация в за приобщаващо образование“.

            След дискусията, която беше проведена сред участниците, се очертаха основните проблеми и предложения към националните политики за разрешаването на тези проблеми. В края на тази първа кръгла маса Директорът на регионалния център за подкрепа на приобщаващото образование Калоян Дамянов и председателят на фондация „Заслушай се “ Ашод Дерандонян заявиха, че това е само началото и че същинската работа започва сега, като крайната цел е да се гарантира една благоприятна и качествена среда за обучението на децата и учениците с увреден слух в България.