СТАНОВИЩЕ

От Национална асоциация на ресурсните учители

Относно: Възможността за работа на ресурсните учители в класната стая

По повод постъпили сигнали от родители и ресурсни учители за отказ на директори да предоставят възможност на ресурсни учители да работят в класните стаи в училищата или занималните в детските градини и задължаване за извършване на ресурсното подпомагане само в ресурсни кабинети и индивидуални помещения бихме искали да обърнем внимание върху следното:

България е приела изцяло концепцията за приобщаващо образование в системата на предучилищното и училищното образование и цялата нормативна уредба е в тази посока. Основен акцент при приобщаването на децата и учениците със специални образователни потребности е възможността да се обучават в общообразователна среда и да имат право на достъп до ресурсни учители. В тази посока са и разпоредбите на Наредбата за приобщаващото образование и по специално:

Чл. 122. (1) Ресурсното подпомагане се провежда индивидуално и/или групово

съгласно плана за подкрепа на всяко дете или ученик със специални образователни

потребности.

(2) Ресурсното подпомагане може да включва:

1. адаптиране на учебното съдържание съобразно индивидуалните потребности на децата и учениците със специални образователни потребности;

2. осигуряване на помощни средства и технологии за пълноценно участие в

образователния процес;

3. съвместна работа на учителите в групата в детската градина/учителя по съответния учебен предмет и ресурсния учител при провеждането на педагогическата ситуация/урока;

4. терапевтична подкрепа на деца и ученици със специални образователни

потребности;

5. консултиране на учителите по отношение на изграждането на подкрепяща среда в детската градина или училището и за осигуряване на ерготерапия, сензорна интеграция и други образователни ресурси за децата и учениците със специални образователни потребности;

6. осигуряване на обучение чрез алтернативни форми на комуникация;

7. обучение в полезни умения и подготовка за самостоятелен живот;

8. осъществяване на дейности в класната стая и в стаята на групата с цел приемане и приобщаване на децата и учениците със специални образователни потребности.“

 

При срещане на затруднения от страна на екипите в детските градини и училищата могат да се обръщат към Регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование във всеки областен град на страната.

Становището може да изтеглите тук.