На 27-28.06.2013г. НАРУ-България организира национален семинар:„Перспективи за развитие на ресурсните центрове в България“ в сградата на Ресурсен център-София-град. В семинара участваха над 50 ресурсни учители и специалисти от цялата страна. Мотивите за избор на темата на нашия семинар са свързани с продължилата повече от 2 години липса на дейност свързана с преспективата за развитие на тези толкова важни за образователната интеграция звена, както и затруднения диалог с ръководството на МОН.
На втория ден от семинара в него се включиха г-жа Мукаддес Налбант и г-жа Атанаска Тенева, Зам.-министри на образованието и науката, които застанаха твърдо зад предложенията на ресурсните учители за продължаване на развитието на ресурсните центрове.
Беше поставено на обсъждане и развитието по проект: „Включващо обучение“ за който ресурсните специалисти имаха много въпроси и предложения. На срещата присъства и г-жа Пенка Иванова,Директор на Дирекция „Достъп до образование и подкрепа на развитието“, която е и ръководител на проект: „Включващо обучение“ , както и г-жа Венка Вучкова, държавен експерт в същата дирекция.
Калоян Дамянов, Председател на НАРУ запозна гостите от МОН с идеите на ресурсните учители в цялата страна за развитие на нова визия на ресурсните центрове свързани с предоставянето на допълнителни възможности за децата със специални потребности. Част от предложенията са свързани с осигуряване на съврменни диагностични инструменти за оценка на специалните потребности, развитие на арт-ателиета, адаптиран спорт за всички,одит на училищната достъпност, предоставяне на рехабилитационни услуги на интегрираните деца, издаване на наръчници и обучение за общообразователните учители и др.
Бяха споделени и някои полезни практики от ресурсните центрове в страната:
Ресурсен център-Пловдив: Представяне на специално издадени наръчници и помагала с адаптирано съдържание за работа по история и математика подходящ за ученици със специални потребности, но и за целия клас.
Ресурсен център-Русе: Споделяне на опит за подпомагане на незрящи ученици в условието на общообразователната класна стая. С нагледни материали от работата на колегите от ресурсния център и общообразователните учители.
Ресурсен център-София-град: Представяне на дейности по провеждане на канистерапия в ресурсния център с обучени кучета-водачи и акредитирани инструктури.
Ресурсен център-Смолян: Представиха реализацията на проект: „Да намерим път един към друг“, Дейност „Училищни партньорства“, Секторна програма КОМЕНСКИ. В проекта са включени работа в арт-ателиета осигурени от ресурсния център в общообразователните училища.
В семинара се включиха и представители на ОС-България, които в съзвучие с новите тенденции за развитие на ресурсните центрове запознаха аудиторията с някои съвременни тестови инструменти за диагностика на обучителните затруднения, аутистичен спектър, поведенческо развитие и др.
След като се запознаха с предложенията на участниците в семинара представителите на ръководството на МОН заявиха някои важни позиции свързани с посоката на развитието пред ресурсните центрове:
Заместник- министър Мукаддес Налбант изрази становище, че дейността на ресурсните центрове трябва да бъде подкрепяна от МОН и отправи покана към представителите на НАРУ да се включат активно в тази дейност. Мукаддес Налбант припомни, че пряко е участвала в създаването на ресурсните центрове през 2006г. и е добре запозната с трудния път по който сме извървяли всички заедно, за да разчупим сегригираната среда. Зам.-Министърът подчерта, че когато става дума за осигуряване на подкрепа за децата не може да говорим за никаква йерархия и институционални стигми и, че тя ще работи в екип с ресурсните учители, а не въпреки тях.
От своя страна Заместник-министърът Атанаска Тенева подчерта, че е запозната с трудностите на ресурсните центрове в процеса на обсъждане на училищното законодателство и, че напълно споделя поставените въпроси и коментари от нашата общност. Госпожа Тенева заяви, че концепцията на ръководството на МОН не вижда ресурсните центрове и тяхното важно значение в предлаганите от проекта на закон центрове за личностно развитие, което беше посрещнато с увации от присъстващите в залата.
Зам.-министрите г-жа Налбант и г-жа Тенева разгледаха и сградата на Ресурсен център-София-град, както и участваха в откритите летните занимания на деца от цяла София.
По време на обсъжданията по проект: „Включващо обучение“ бяха отправени редица въпроси свързани с провеждането на скрининг за обучителни затруднения в цялата страна. Пенка Иванова, Ръководител по проекта се ангажира да се запознае с всички въпроси и да организира специална работна среща и с изпълнителите от БАН на която да се получи повече информация.