В повечето страни от ЕС, беше установено, че повече от 15% от 15 годишните не са в състояние да се справят с дейности, които изискват най-малко минимална способност и склонност да мислят самостоятелно в една от изследваните области. Засилване на вниманието върху основните умения за справяне ще бъде един от сериозните фокуси на прегледа на Рамката за ключовите компетентности, който ще стартира Европейската комисия през 2017г. Половите различия в ЕС не са толкова силни, колкото преди: различията в половете и дяловите на хората с трудности в математиката и природните науки продължава да е незначително. Различията между половете при четенето с разбиране също е намаляло значително. Качеството на предучилищното образование е силно свързано с резултатите при 15 годишните. Ето защо е изключително важно държавите членки на ЕС да предоставят качествено и изчерпателно образование и грижи в ранната детска възраст. Ранните образователни услуги трябва да са достъпни за всички социални групи в обществото. Тибор Наврачич, еврокомисар по образование и култура в ЕК отбелязва: “Основните умения са от решаващо значение за успеха не само в училище, но също така и по-късно в живота, в продължаващото образование и пазара на труда. Твърде много млади европейци не са достатъчно добре подготвени за предизвикателствата на съвременните и високо иновативни общества. Трябва да продължим да подкрепяме държавите членки за преодоляване на недостатъците, свързани със социалния или имигрантски произход. Високото качество на образование и грижа в ранната детска възраст има важна роля, точно толкова голяма колкото и обучението на учителите. Силно вярвам, че решителните действия днес ще допринесе за намаляване на социалното изключване утре”.